Góry Tatry Turnie Jaskinie Doliny Warmia i Mazury Kaszuby Kaukaz Relacje z podróży wycieczki szlaki rowerowe Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego piesze wędrówki zdjęcia i opisy przejść tras. Obieżyświat globtroter Angrywaldeuszek

Tatry Polskie - wariant zimowy

Z Poronina na Gubałówkę zimą

Poronin-Gubalowka_Tatry 29.JPG

Naszą zimową wędrówkę z Poronina na szczyt Gubałówki oficjalnie zaczynamy przy rozpisce szlaków przy Urzędzie Gminy Poronin niedaleko torów kolejowych. Strzałka pokazuje kierunek marszu tj. gdzieś po drugiej stronie zawsze zakorkowanej ulicy Zakopianki. Szlak tak naprawdę skręca za torami w prawo, a potem w lewo na most nad Białym Dunajcem. Poronin-Gubalowka_Tatry 1.JPGNiezbyt widoczne oznaczenia czerwonego szlaku możemy odnaleźć na tablicach drogowych.

Wraz z Małgorzatą staramy się czym prędzej opuścić tą niezbyt ciekawą i niestety pełną spalin część drogi. Gdzieś po prawej stronie mijamy wioskę o „niepoprawnej nazwie” ;)

Czerwony znak prowadzi cały czas prosto aż do remizy Ochotniczej Straży Pożarnej, którą mijamy po lewej stronie. Tu skręcamy w lewo i idziemy między budynkami w kierunku lasu. Trzeba zejść stromym zjazdem (zimą oblodzonym) w dół aż do rwącego strumienia.Poronin-Gubalowka_Tatry 2.JPG Ten ciek to pierwsza i można stwierdzić jedyna większa przeszkoda w drodze na Gubałówkę. Niestety strumień trzeba przekroczyć, a w pobliżu nie zauważaliśmy żadnego mostku, jedynie duża, gnijąca, pęknięta na pół belka zatopiona w nurcie wskazywała iż przechodzili tędy inni piechurzy. Po chwili poświęconej na wyszukanie najodpowiedniejszego tj. najpłytszego miejsca do przekroczenia strumienia przechodzimy na drugi brzeg. Nie widzę innej możliwości jak ostrożne stąpanie po dnie, bo wystające kamienie są zdradliwie śliskie. Sprawdzają się tu wysokie buty za kostkę, najlepiej dobrze zaimpregnowane lub ze skóry, bo to nie koniec podróży…

Poronin-Gubalowka_Tatry 3.JPGKierując się oznakowaniem dochodzimy do małego wyciągu narciarskiego. Z nieznanych przyczyn nie mogliśmy go odnaleźć na żadnych planach, nawet mapach giganta od słynnej wyszukiwarki ;) Mniejsza o wyciąg widmo, w tym miejscu nie mogliśmy też doszukać się kontynuacji szlaku‼! Mimo ponownego sprawdzenia, porównania z mapą, pracą z kompasem i GPS szlak po prostu w tym miejscu zanika niczym plamy po wybielaczu ;) Może to ów wyciąg przecina drogę i skutecznie zasłania oznaczenie TPN.Poronin-Gubalowka_Tatry 4.JPG

Nieważne. Mając mapę możemy wyznaczyć kierunek marszu. Wy macie już łatwiej! Wystarczy, że pójdziecie naszymi śladami. Mając po naszej lewej stronie nieoznaczoną skocznię kierujemy się otwartą przestrzenią w górę wzdłuż linii lasu. Po wyjściu na większą przestrzeń kierujemy się na górną część, widocznej już po naszej prawej stronie, stacji narciarskiej Suche w miejscowości o tej samej nazwie.Poronin-Gubalowka_Tatry 6.JPG Ta stacja jest już oznaczona na chyba wszystkich mapach. W szczytowym punkcie, przy mini restauracji w kształcie szklanego iglo odnajdujemy nasz zaginiony czerwony szlak. Patrząc na szczytową część wyciągu tj. od m. Suche musimy kierować się szlakiem w prawo. Tu można powiedzieć, że jesteśmy w domu.

Poronin-Gubalowka_Tatry 7.JPGSam szlak prowadzi nas wygodną i bezpieczną ścieżką po wzniesieniu. Po jednej stronie widzimy skąpane w śniegu Zakopane, po drugiej okoliczne wioski,  przed nami leśny dukt.Poronin-Gubalowka_Tatry 5.JPG Trudno jest zgubić szlak. Po jakimś czasie po lewej mijamy stację narciarską Harenda. Poronin-Gubalowka_Tatry 11.JPGW okolicy poza trasami dla narciarzy, są też trasy rowerowe o różnej skali trudności…Poronin-Gubalowka_Tatry 9.JPG

Po drodze słyszymy charakterystyczny warkot śmigłowca. To TOPR znów leci komuś na ratunek, oby nie był to kolejny entuzjasta zimowego wchodzenia na Rysy w trampkach…Poronin-Gubalowka_Tatry 15.JPG

Droga nieco zakręca i po lewej stronie wyłania się Kaplica św. Brata Alberta.Poronin-Gubalowka_Tatry 16.JPG Świątynia robi niesamowite wrażenie szczególnie gdy wyłania się i zanika w nawałnicy śniegu.Poronin-Gubalowka_Tatry 21.JPG

W pobliżu domu z pokojami na wynajem o dość specyficznej nazwie tj. różnie można ją interpretować (Ci którzy wiedzą napiszą w komentarzu) szlak zakręca w lewo na Zakopane.Poronin-Gubalowka_Tatry 18.JPG Przy rozwidleniu na miejscowość Ząb znajduje się pomnik Szlaku Papieskiego, który widzicie na zdjęciach.Poronin-Gubalowka_Tatry 19.JPGPoronin-Gubalowka_Tatry 17.JPG

Mijamy wspomnianą kaplicę. Szlak prowadzi cały czas prosto główną ścieżką. Mimo, iż jest to szlak nie należy tracić czujności jako że idziemy przez wioski położone na ok 900m wzniesieniu. Poronin-Gubalowka_Tatry 12.JPGTo oznacza, że co jakiś czas będą nas mijać i to z różną prędkością samochody! Poronin-Gubalowka_Tatry 13.JPGDroga prowadzi nieco pod górę. Zauważamy słynną antenę na Gubałówce. Poronin-Gubalowka_Tatry 23.JPGJesteśmy na miejscu! Zimą około godziny 16 większość atrakcji jest już zamknięta, warto mieć to na uwadze planując zwiedzanie. Poronin-Gubalowka_Tatry 22.JPGPomijając ostatnią część szlaku na trasie nie spotkaliśmy ani jednego turysty! Jak widać są jeszcze na Podhalu, a dokładniej na Paśmie Gubałowskim luźne szlaki. Poronin-Gubalowka_Tatry 24.JPGPoronin-Gubalowka_Tatry 25.JPGZejście do Zakopanego według uznania: kolejką, czarnym szlakiem trawersującym Gubałówkę lub pieszo wzdłuż linii torów.Poronin-Gubalowka_Tatry 28.JPGPoronin-Gubalowka_Tatry 27.JPG

* NaTatry* GóryIludzie* Photobucket Photobucket

Created with flickr slideshow.
Free counters! Free counters! Zadaj pytanie on-line Napisz do nas... Wyślij (function() { var s = document.createElement('script'); s.type = 'text/javascript'; s.async = true; s.id = 'gg-widget-script'; s.src = '//widget.gg.pl/resources/js/widget.js'; var ss = document.getElementsByTagName('script')[0]; ss.parentNode.insertBefore(s, ss); })();